Het koesteren van creatieve talenten in een Rutte-crisis tijdperk

Met het aantreden van Mark Rutte werden de dromen van menig kunstenaar verstoord; de staat zal zich niet langer lenen om creatieve projecten te ondersteunen, de toch al schamele basisfinanciëring viel defintief weg.
Bam! Daar gaat het imago van Nederland, dat decennia lang een goede vriend van de kleine (en grote) talenten was.

Natuurlijk gaat er veel verloren als talenten niet langer de middelen krijgen om naar buiten te komen, maar inmiddels zijn we doodgegooid met protesten en klachten over het kabinet en wordt het tijd om verder te gaan. Talenten gaan namelijk, anders dan subsidies, niet verloren, maar blijven bestaan -mits deze benut worden.
Jongerenorganisatie Asri biedt de jongeren van stadsdeel Oost de kans om hun talenten te benutten, zowel binnen de organisatie als daarbuiten. Waarom Asri zich inzet voor jonge artiesten, ontwerpers en sporters is duidelijk; talenten moeten benut worden en als de regering zich niet langer leent om (jong) talent tot bloei te laten komen, dan neemt de jongerenorganisatie die taak graag op zich.

Als subsidies wegvallen gaan er een hoop ideologische gedachten verloren. Als artiesten van plan waren om dagelijks brood op de plank te krijgen -een logische gedachte-, dan zullen zij niet alleen creatief moeten zijn, maar ook zakelijk. Commerciële belangen zullen op gaan wegen tegen ideologische gedachten achter kunst(projecten), en dat is in sommige gevallen zonde, maar aan de andere kant zou de kunstwereld ook kunnen profiteren en groeien door de ‘nieuwe zakelijkheid’ van het Rutte-tijdperk.

Wel is het belangrijk dat organisaties zoals Asri, die dichtbij de jongeren staan, het talent in de stadsdelen scherp in de gaten houden om de benodigde steun te bieden en de jongeren en hun ambities te stimuleren waar nodig is. Om creatieve talenten naar buiten te kunnen laten komen, is een draagvlak nodig. Een vacature voor ‘Rapper’ zal niet snel verschijnen; banen, doelgroepen en draagvlakken moeten de talenten zélf zoeken en/of creëeren.

Dat het kabinet kunst onbelangrijk vindt, hoeft niet te betekenen dat de rest van Nederland ook geen behoefte heeft aan vernieuwende artiesten, het overgrote deel van de mensheid luistert immers dagelijks naar muziek, en bezoekt (minstens) jaarlijks een tentoonstelling. Als organisaties en talenten samen op zoek gaan naar platforms en publiek, zullen zij uiteindelijk enthousiastelingen moeten kunnen vinden om (de omkosten van) de performance te kunnen financiëren. In deze financieel moeilijke tijden moeten vraag en aanbod naar en van culturele en/of creatieve acts samenwerken; niet subsidies, maar publiek moet zich sterk maken voor de creatievelingen.

Het zit in de natuur van de mens dat, zo gauw er betaald moet worden, het feest voorbij is. Door het wegvallen van subsidies zal publiek moeten opdraaien voor de kosten van talent. Bij optredens is het probleem dat het publiek geen concreet goed ontvangt in ruil voor de betaling van de entree. Voor veel mensen lijkt kunst daarom een onnodige kostenpost (en kunnen we dus beter de staatsschuld gaan af betalen), maar voor de liefhebber is kunst, hoewel immaterieel, van wezenlijk belang. Een optreden of tentoonstelling van een (beginnend) artiest, kan onvergetelijk zijn. Bovendien is het voor elke nieuwe creatieveling opbouwend en inspirerend om te zien dat soortgenoten kansen krijgen, en dat er wel degelijk vraag is naar goede, vernieuwende performances.

Crowdfunding is de Survival of the fittest van het high-tech tijdperk. Zoals al eerder vermeld moet de vrager zich tegenwoordig inzetten om het aanbod van kunst te optimaliseren. Niet alleen met geld maar ook via social media kunnen “fans” zich sterk maken voor hun nog onbekende idolen. Als je jongerenorganisatie Asri via Twitter of facebook volgt, zul je zien dat de organisatie zich ook op die manier inzet om talenten naar buiten te laten komen. Voor de huidige generatie is de computer al lang geen abra ca dabra meer, en daarom zal het plaatsen van een status of tweet voor de meesten een kwestie van seconden zijn. En die paar seconden kunnen voor de ontwikkeling en stimulering van jonge talenten een wereld van verschil maken.