Eigenzinnige uitdaging leidt tot geboorte ‘Bureau Asri’

Jongerenorganisatie Asri heeft zich reeds bewezen op het gebied van actualiteiten rondom jongeren. Overleg binnen het bestuur naar aanleiding van het interne adviesrapport – ‘Brede visie, strakke focus’ – heeft geleid tot het besluit dat de tijd rijp is om een eigenzinnige uitdaging aan te gaan. Het moment is daar voor een frisse wind, hiermee werd Bureau Asri geboren. Sjors Kremers is aangesteld als de nieuwe zakelijk leider voor dit maatschappelijke bureau voor creatieve uitdagingen.

In januari begin dit jaar werd er door de oriëntatie commissie onder leiding van dhr. van der Veld en dhr. Ben Yerrou, een intern adviesrapport uitgebracht. Eén van de uitkomsten was onder meer dat het ontvangen van structurele subsidies de organisatie belemmert in haar kunnen, de organisatie kan beter functioneren met korte-termijnbudgetten. Om dit te kunnen waarborgen was het noodzakelijk een afsplitsing te realiseren binnen Asri. Op het moment spreekt men van ‘bestuur’ en ‘bureau’, waarbij de laatste de uitvoerende taken met betrekking tot wetenschappelijk onderzoek tot zich zal nemen. De afgelopen periode heeft Asri als organisatie veel stappen gezet om dit nieuwe pad te betreden.

Sjors Kremers is aangesteld als de nieuwe zakelijk leider

Voor de invulling van het personeel van het Bureau, is men uitgekomen bij Sjors Kremers om als zakelijk leider aan de slag te gaan bij het Bureau, die afgestudeerd is als communicatiewetenschapper aan de Vrije Universiteit. In he recente verleden heeft Sjors zich voornamelijk gericht op het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek, onder meer naar het effect van groepsdruk wanneer men een Ajax shirt draagt. “Jongeren zijn de spil van de samenleving, de toekomst. Voor mij is het dan ook een enorme drijfveer om de uitdaging met het Bureau aan te gaan. Met name wat betreft het samenbrengen van enerzijds de jongeren die geen kans krijgen om te laten zien wat hun talenten zijn, met anderzijds verschillende overheden, commerciële bedrijven of instanties. Hier liggen immers voldoende kansen die momenteel onbenut blijven, waaronder de stage problematiek, jeugdwerkloosheid en de gevolgen van overgewicht. Vanwege deze kansen, ligt juist op dit vlak de sleutel tot succes voor het Bureau: jongeren een toekomst met potentie bieden”, aldus Kremers.

Het toverwoord met betrekking tot de focus van het Bureau – zoals bij de hele organisatie Asri het geval is – is jongeren. Met de oprichting zullen de taken binnen de jongerenorganisatie Asri verdeeld worden. Voorheen lag de focus met name op het organiseren van evenementen en workshops, hier zal het Bestuur zich over ontfermen. Het Bureau gaat zich voornamelijk richten op het leveren van jongerenexperts, jongerenonderzoek, jongerencommunicatie en de daaraan gerelateerde campagnes, regionaal al dan niet landelijk.

Evenals de drie kernwoorden van het Bestuur – ontmoeten, ontdekken, ontwikkelen – zal ook het Bureau haar grenzen opzoeken aangaande persoonlijk contact met jong & oud, inzicht bieden aan de aanwezige kansen en mogelijkheden en het zichtbaar maken van duurzame oplossingen. Deze innovatieve variant van professionalisering zal ervoor moeten zorgen dat zowel het organiseren van social events en festivals, als het implementeren van wetenschappelijk onderzoek, ertoe leiden dat er binnen de Amsterdamse samenleving sprake zal zijn van gelijke kansen op zelfontplooiing voor jongeren. Waar Bureau Asri zich een rol ambieert als pionier in de vorm van het aankaarten van misstanden met betrekking tot de jeugd opdat de maatschappelijke kansen voor jongeren optimaal benut zullen worden.